Monday 23 January 2012

Garlic Bread Butter (for French Loaf)

Assalamualaikum,

Ni...bukan buat rotinya ya...buk!!!!!!! Cuma ngajar buat butternya saja!!!!! Tapi tetap kelas..!!!!! Adalah sebijik macam yang di kedai tu....!!!!! Hihihi.....

Apa khabar? Mah, doakan semoga sahabat2 semua sihat di samping keluarga tercinta. Sempena cuti perayaan Tahun Baru Cina ni, apa kata kita cuba resepi yang paling mudah dan ringkas untuk dibuat, terutamanya bagi suri rumah yang bekerja. Anak2 dara lagilah digalak mencuba, jadi bekalan alam rumahtangga nanti. Resepi ni sebenarnya di ambil dari fendi@myresepi.com. Minta izin ya...!!!! dengan yang empunya resepi ni. Mudah2an kita mendapat keberkatan dari ilmu yang kita kongsi bersama. Apa yang paling penting....French Loaf kena ada. Kadang2 tak semua orang tau, apa bendanya French Loaf ni? Ada yang tau rupa, tapi tak tau nak panggil apa? Jom, apa kata kita tengok gambar ini.

Ni...hah rupanya....French Loaf!!!!! Aduh.....org kampung  panggil apa..hah???? Roti Bantal???? French Loaf tu nama....glamournya....ya tak kawan2!!!!!!
 
Ni..lah rupanya "French Loaf". Boleh kita beli di mana2 kedai roti. Kejap je buat ni. Yang penting sekali  kita kena buat ialah "Garlic Butter"nya saja, sebab roti dah ada. Bak kata orang2 tua, pendayung dah ada di tangan, perahu dah ada di air, apa lagi......jomlah kita berdayung. Kita tengok dulu bahan2nya.

GARLIC BREAD BUTTER
SUMBER  :  fendi@myresepi.com

Ni.....tengah bersusun nak posing!!!!!! Kejap lagi....siaplah jadi santapan anak2!!!!!!!!

Bahan2nya:

French Loaf
2 ulas bawang putih
2 sudu makan mentega
Daun Parsley kering secukupnya ~ takde stok, Mah ganti dengan Oregano

Cara2 Membuatnya:
  1. Kupas bawang putih, bersihkan, kemudian balut dengan aluminium foil. Bakarkan dalam oven pada suhu 180 degree selama 15 minit.
  2. Keluarkan aluminium foil yang berisi bawang putih tu dari oven dan ketuk2kan sekali dengan anak lesung atau hulu pisau.
  3. Campurkan bawang putih yang telah diketuk tadi ke dalam mentega. Kemudian cairkan mentega tadi ke dalam microwave.
  4. Dah siap,  sapukan pada kedua2 bahagian roti yang telah dipotong serong setebal 7-10mm.
  5. Taburkan daun parsley/oregano. Susun dalam tray dan bakar dalam oven selama 10-15 minit pada suhu 150 degree.
  6. Siap untuk dihidang.
Nota  :  Garlic Butter ni boleh di buat dalam kuantiti yang banyak dan boleh tahan 2 minggu kalau disimpan  dalam peti sejuk.

                                          ~ SELAMAT MENCUBA  ~ 
                   
       PERKARA BAIK KALAU KITA BUAT, MAKA BAIKLAH JADINYA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...