Friday 20 April 2012

Kek Batik Jawa


Assalamualaikum, sekali lagi buat pengunjung blog. Salam Jumaat, semoga kehadiran hari ini menjadikan kita insan yang lebih baik dan mulia dari semalam dan seterusnya untuk hari2 yang mendatang. Semalam selepas buat order Cheese Tart, Mah gunakan kesempatan yang ada dengan mencuba resepi ini. First try n not bad, at least menjadi juak kek ini, walaupun tak secantik yang orang lain buat......tapi tetap bersyukur kerana penat lelah kita berbaloi jua.

Sebenarnya, Mah selalu makan kek ini tetapi tak pernah buat sendiri. Bila menjadi......mak oiii berbunga2 taman dalam hati dek kerana rasa gembira yang teramat sangat...Hihihi.....sendiri buat......sendiri........pula memuji bagi menyenangkan hati....kan kah bagus.....tak payah stress2...!!!!!!! Kek ini ada yang panggil Kek Batik, ada tambah jadi Kek Batik Jawa, ada pula yang namakan Kek Roti Marie disebabkan penggunaan rotinya. Adalah Mah bawa sedikit kat ofis, kawan kata sedap dan nak order!!! Eeee....Mah cakap nanti dulu, tak erti nak letak harga berapa???

Hihihi.....kerana nak kejar masa, dah tak teratur dan terbuang kesan2 potongan!!!!
Tapi, tak apa....Jom kita layan resepinya...!!!!! Oh..ya.........lupa nak bagi tau, resepi ini Mah dapatkan daripada adik ipar. Tq Mas, dan tq jua buat siapa2 yang empunya resepi asal ni......tak tau nama, tak apa, pahala tetap berjalan. 

Kek Batik Jawa
Sumber  :  Masniah Hj. Mohammad

Close-up bahagian sisi yang telah dipotong
Bahan2 nya : (Resepi asal 1 adunan penuh, Mah buatkan 1/2 adunan saja)

5 biji telur  
250gm mentega
1 bungkus roti marie ~ patah2kan roti (dari sebungkus, guna 3/4 roti sahaja) 
1/2 tin kecil susu pekat @ 194gm
1 cawan milo
1/2 cawan tepung gandum
1/4 cawan gula
1/2 botol kecil browning

Dari pandangan sisi yang berbeza
Cara2 Membuatnya :
  1. Pukul mentega dengan gula hingga kembang.
  2. Masukkan telur, susu junjung, milo, tepung & browning.
  3. Gaul sampai semuanya sebati.
  4. Kemudian, masukkan ke dalam kuali dan kuar sehingga pekat dan likat.
  5. Tutup api dan masukkan roti marie. Kuar rata2. 
Sediakan acuan 8"x8". Lapikkan dengan plastik. Kemudian masukkan adunan ke dalam acuan yang telah dilapik dengan plastik tadi. Tekan dan rata2kan adunan tersebut. Masukkan ke dalam peti sejuk.

Erm.......pagi2 lagi, sebelum budak turun sekolah, Mah dah keluarkan dari peti sejuk. Nak hidangkan untuk anak2....sebelum ayah mereka panggil masuk kereta. Senangnya hati....anak2 dan suami kata sedap....!!!!! Mah nak bagi creditlah pada yang empunya resepi, sebab kek ini memang sedap, tidak manis sangat dan tidak ada rasa pahit, kerana kadang2 ada yang kita makan terasa kepahitannya sedikit and eventhough first try.........kek ini memang senang dibuat.....tak rugi kalau kita mencubanya........!!!!!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...