Tuesday 7 February 2012

Tempoyak Udang Buah Pelajo

Assalamualaikum,

Aduh....!!!!!! Sedapnya tempoyak ni....!!!! Tengok tu udang dan buah pelajo tu....rasa2nya memanggil...kita dok kat meja makan. Jom kita makan!!!!!

Semoga hari anda ceria!!! Bersua kembali kita di entry ni. Erm...!!!! Kali ni kita tengok resepi tempoyak udang buah pelajo. Erm....enak rasanya, sedap owh, boleh terangkat selera makan sampai tak ingat orang sebelah. Hehe...gurau je!!! Sebab setiap orang kan mempunyai selera makan yang berbeza2, tapi bagi pengemar tempoyak, masaklah dengan apa cara jua pun, kalau dah minat tu...memang tolak ke tepilah hidangan lain. Sebelum tu, Mah kena ceritakan serba sedikit dulu tentang buah pelajo ni, kalau udang dan tempoyak tu tak payahlah ye...seantaro dunia dah tahu kan...hehe..

Besar sungguhkan keagungan Allah (swt). Dia berkuasa menumbuhkan segala macam tumbuh2an untuk manfaat hamba2Nya. Surah Al-Zumar - Ayat 21: " Apakah engkau tidak memperhatikan, bahawa Allah menurunkan air dari langit, lalu diaturkannya menjadi sumber-sumber air di bumi, kemudian dengan air itu ditumbuhkanNya tanam-tanaman yang bermacam-macam warnanya, kemudian menjadi kering, lalu engkau melihatnya kekuning-kuningan, kemudian dijadikanNya hancur berderai-derai. Sesungguhnya, pada yang demikian itu terdapat pelajaran bagi orang yang mempunyai akal yang sihat." Benarlah seperti firman Allah.

Buah pelajo yang putih kejambu2an
Tapi, eh...Mah tak tahu pula nak panggil buah ni apa? Bagi orang Sarawak, kami namakan buah ni, buah pelajo, mungkin agak pelik sikit bunyinya jika jarang di dengar. Menurut emak dan maklumat dari penjual buah ni di Pasar Minggu, buah ni jatuh dari pokoknya dan selalu hanyut di tepi2 sungai. Ia dijual dengan harga RM2.00 sebungkus. Kalau nak beli, pilihlah buah yang segar dan warnanya masih keputih2an atau kadang kala ada sedikit warna merah jambu. Jangan pilih yang sudah agak kehitam2an warnanya, mungkin ia dah agak lama di ambil.

Jom, kita tengok bahan2nya dulu:

Hihihi..Nak posing kejap!!!!!
Tempoyak Udang Buah Pelajo
Sumber  :  Dari Emak (Saniah Binti Auni)

2 biji cili merah
4 biji cili padi (kalau nak pedas lagi)
3 biji bawang merah (sedang besar)
Semangkuk udang (telah dikopek kulitnya)
Sebungkus buah pelajo
1 senduk nasi tempoyak
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit minyak untuk menumis

Cara2 Membuatnya
  1. Tumbukkan cili hidup, cili padi dan bawang merah.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tadi sehingga naik baunya.
  3. Masukkan udang, gaul sehingga agak kekuning2an.
  4. Kemudian masukkan buah pelajo dan gaul sehingga rata.
  5. Akhir sekali masukkan tempoyak, garam dan gula secukup rasa.
Ta..da!!!!!!!!! nilah hasilnya. Cuba tengok udang dan buah pelajo tu...erm..sedapnya!!!!

Tunggu masa yer ko tempoyak.....kita orang dah nak ready ni !!!!!!!!! Bismillah....1, 2, 3.....Cepat berkayuh!!!!!!

Pelajo yang dah digoreng, Erm..ranggup..nya...!!!!!
Buah pelajo juga boleh digoreng. Goreng macam biasa, macam kita goreng ikan bilis. Bila dah garing, angkat dan tuskan minyaknya. Campurkan dengan sedikit garam. Buah ni rasanya lemak2 (alahai susah2 nak gambarkan, macam rasa kacang pistachio, bawah sikitlah dari rasa tu... dan sedap bila dimakan. Ingat sebelum makan mulakan dengan Bismillah dan disudahi dengan Alhamdulillah. 

CUBALAH YER!!!!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...